Wanhan Raahen brändityö on käynnistynyt!
Raahen kulttuurihistoriallisesti arvokas puukaupunkialue, rakas Wanha Raahemme, on yksi seutumme matkailun helmistä. Nyt tavoitteenamme on luoda Wanhalle Raahelle vahva ja tunnistettava brändi, jolla voimme tehdä aluetta tunnetuksi sekä kotimaassa että kansainvälisesti. Brändityö toteutetaan Raahen seudun kehityksen hallinnoiman Visit Raahen johdolla, osana Älykäs ja uudistava matkailu Oulun seudulla (STORe) -hankkeen toimenpiteitä. Tällä sivulla saat lisätietoa brändityöstä ja voit seurata työn etenemistä sekä osallistua ja vaikuttaa brändityön lopputulokseen.
Taustaa
Wanhan Raahen brändityö perustuu vuonna 2020 laadittuun Wanhan Raahen kehittämissuunnitelmaan, jossa vanhan kaupungin kulttuurihistoriallisen merkityksen nostaminen esiin ja vierailijoille saavutettavaksi on merkitty yhdeksi keskeiseksi Raahen seudun matkailun kehittämisen strategiseksi toimenpiteeksi. Lisäksi brändityö tukee vuoden 2025 alussa valmistuneiden Raahen seudun matkailun Masterplanin ja Raahen seudun elinvoimastrategian tavoitteita.
Brändityön tarkoituksena on edistää Raahen seudun ja Wanhan Raahen kehittymistä kiinnostavaksi matkailukohteeksi ja erottautumista muista vastaavanlaisista historiallisista matkailukohteista. Alueen markkinointia ja viestintää kehitetään yhtenäiseksi ja houkuttelevaksi niin kotimaiselle kuin kansainväliselle yleisölle. Brändityön lopputuloksena syntyy viestintäsuunnitelma eli brändikäsikirja sekä graafinen ilme Wanhalle Raahelle logon ja tunnuskuvan kera.
Kumppanina brändityön toteutuksessa toimii lappilainen visuaaliseen tarinankerrontaan erikoistunut mainostoimisto Kota Collective, jolla on vahvaa kokemusta suomalaisten matkailukeskusten markkinoinnista ja brändityöstä. Lisäksi asiantuntija-apua antamassa on matkailun asiantuntijatalo FlowHouse, joka toimi Visit Raahen kumppanina Raahen seudun matkailun Masterplan -työssä.
Brändityön tavoitteet
Haluamme luoda brändin, joka vahvistaa Wanhan Raahen vetovoimaa ja elinvoimaisuutta sekä tukee alueen kestävästi kasvavaa matkailua. Samalla tavoitteena on lisätä paikallisylpeyttä ja tuoda esiin vierailijoille puukaupungin ainutlaatuinen historia ja tunnelma. – Terhi Eteläinen, matkailupäällikkö, Visit Raahe
Brändityön tavoitteita ovat mm.
- Wanhan Raahen kehittyminen kansainvälisesti kiinnostavaksi matkailukohteeksi
- Erottautuminen muista vastaavanlaisista historiallisista kohteista
- Kohteen viestinnän suunnittelu yhtenäiseksi ja houkuttelevaksi niin kotimaiselle kuin kansainväliselle
yleisölle - Wanhan Raahen identiteetin ja merkityksen kirkastaminen, osallisuuden ja paikallisylpeyden
vahvistaminen - Laajasti alueen toimijoita yhdistävän brändin luominen
- Alueen kehittyminen asumisen, yrittämisen ja matkailun alueena
- Raahen seudun matkailun Masterplanin tavoitteiden ja vision toteutumisen tukeminen
Osallistu ja vaikuta
Haluamme kutsua laajan joukon Wanhan Raahen sidosryhmiä osallistumaan ja vaikuttamaan brändin muodostumiseen ja huomioida paikallisten asukkaiden, matkailijoiden, yrittäjien ja muiden alueen toimijoiden näkemykset – niinpä kutsumme Sinut mukaan!
- Merkkaa jo kalenteriisi Raahessa toukokuun 6. päivä klo 17-20 järjestettävä, kaikille avoin työpaja, jossa pääsemme yhdessä ideoimaan ja pohtimaan, mitä Wanha Raahe meille kullekin merkitsee – miltä se näyttää, tuoksuu ja tuntuu. Julkaisemme tarkempia tietoja työpajasta näillä sivuilla lähiaikoina.
- Vastaa myös brändikyselyymme ja pääset vaikuttamaan brändin luomiseen jo heti työn alkuvaiheessa. Kyselyyn vastaamisaikaa on 13.4.2025 asti.
Työn eteneminen ja aikataulu
- maalis-huhtikuu 2025: Taustatyö, tavoitemielikuva ja kohderyhmät, kilpailija-analyysi, brändikysely
- touko-kesäkuu 2025: Kaikille avoin brändityöpaja, ydinviestin ja tarinan luominen, visuaalisen identiteetin muotoilu
- heinä-elokuu 2025: Viestintäsuunnitelman luominen, Wanhan Raahen markkinointikuvaukset ja videotuotanto, brändikirjan ja aineistojen tuottaminen, valmiin työn luovutus
- syyskuu: Virallinen hyväksyminen, jalkautustyöpaja, markkinoinnin suunnittelu (vuosikello, kampanjat jne.)
Wanhan Raahen brändityö alkaa ydintä ja tarinaa määrittämällä:
Visio ja missio: Selkiytämme, mitä Wanha Raahe tarjoaa vierailijoille ja paikallisille sekä kuinka kehitämme sitä matkailukohteena.
Identiteetti, arvot ja kärkiviesti: Määrittelemme Wanhan Raahen perusarvot, asiakaslupauksen ja ydinviestin.
Kohderyhmät: Tunnistamme ja määrittelemme keskeiset asiakassegmentit.
Kilpailija-analyysi ja erottautuminen: Kartoitamme kilpailijat ja selvitämme, miten Wanha Raahe voi erottua muista historiallisista kaupungeista.
Uniikit piirteet: Nostamme esiin Wanhan Raahen erityispiirteet, jotka tekevät siitä ainutlaatuisen
Seuraavaksi luomme visuaalisen ilmeen ja viestinnän linjaukset:
Logo ja tunnukset: Suunnittelemme brändin ilmeen ja ohjeistamme sen käytön.
Väripaletti: Määrittelemme päävärit ja lisävärit, jotka heijastavat Wanhan Raahen identiteettiä.
Typografia: Valitsemme fontit, jotka tukevat vanhan kaupungin tunnelmaa.
Kuvamaailma: Määrittelemme visuaaliset elementit, kuten kuvien tyylin ja sävyt.
Lopuksi laadimme ohjeet brändin käytölle ja hallinnalle:
Viestintäohjeet: Ohjeistamme brändin käytön eri kanavissa (verkkosivut, esitteet, sosiaalinen media, tapahtumat).
Yritysten ja toimijoiden hyödyntäminen: Luomme mahdollisuuksia seudun yrityksille ja toimijoille hyödyntää Wanhan Raahen brändiä omassa markkinoinnissaan
Brändityön tuotokset
Brändityön tuotoksena syntyy viestintäsuunnitelma eli brändikäsikirja sekä graafinen ilme Wanhalle Raahelle logon ja tunnuskuvan kera. Brändikäsikirja toimii ohjeistuksena alueen matkailumarkkinoinnille sekä tukee alueen palveluiden tuotteistamista samoin kuin paikallisten yritysten ja muiden toimijoiden liiketoiminnan kehittämistä.
Wanhan Raahen brändi rakennetaan yhteisten kulttuuristen arvojen ympärille, jolloin brändistä tulee kaikkia alueen toimijoita yhdistävä tekijä. Esimerkiksi käyntikohteet, ravintolat, majoittajat, erikoisliikkeet ym. voivat kukin hyötyä brändin symbolisen arvon tuomista yhteisistä eduista.
Lisätietoja
Johanna Rautio, projektipäällikkö, STORe-hanke
050 130 8130, johanna.rautioraahe.fi